Haastattelu: Jussi-Petteri Leppihalme

Total Motorsportin haastattelussa Jussi-Petteri “Juspe” Leppihalme, joka kilpaili EuroRX-sarjassa tänä vuonna. Mies haluaa ajaa tulevaisuudessa täysipäiväisesti MM-tasolla, ja me kysyimmekin Jussi-Petteriltä muutaman tiukan kysymyksen.

Mikä ajoi miehen rallicrossin maailmaan ?

– Halu ajaa ”koppiautoja”oli suuri kun tarvittava ikä tuli täyteen. Tuolloin tallissa oli isän vanha rallicross auto Ford Escort Mk2, joka heräteltiin tulille talven aikana millä ajoin kyseisenä vuotena (2008) Jääradan SM-sarjan ja sitten kesällä Rallicross SM-sarjan.

Miten paluu Rallicrossin pariin toteutui viime vuonna, parin hiljaisemman vuoden jälkeen ?

– Se oli haastavaa, koska SM-sarjaan tarvittavaa kilpailukykyistä kalustoa ja tiimiä on todella vaikea löytää kotimaasta. Ja tarvittavaa budjettia sekä resursseja omaan kalustoon ei ollut.

Kuinka EuroRX-sarjan tunnettuus saataisiin Suomessa nykyistä paremmaksi ?

– Minun mielestäni se lähtee ihan jopa ihmisten laji tuntemuksesta. Rallicross-lajia pitäisi tuoda enemmän ihmisille tietoon mitä se on. Rallicross ei ole suomessa kovinkaan tunnettu moottoriurheilupiirien ulkopuolella kuten esimerkiksi Rallin MM-sarja, tai F1 on. Uskon että tätä kautta se tulee.

Mitkä ovat sinun tämän hetken suurimmat haasteet ja tavoitteet rallicrossissa ?

– Kaudella 2017 suurin haaste minulle on rallicrossissa voittaa euroopanmestaruus sekä kehittyä kuljettajana mentaalisesti. Pitkän tähtäimen tavoitteena lajissa on voittaa maailmanmestaruus super car-luokassa, ja jonain päivänä olla täysverinen ammattilainen.

Kuinka realistisena näet, että Rallicrossin-MM osakilpailu voisi tehdä paluun Suomeen lähivuosina ?

– Näen sen realistisena kyllä, jos vaan tarvittavat puitteet omaava taho löytyy. Esimerkiksi uusi valmistuva Kymi Ring olisi varmasti sopiva paikka.

Mitä eroavaisuuksia on Rallicrossin EM- ja MM-kalustoissa ?

– MM-kalusto on hieman kehittyneempää kuin EM-kalusto. MM-sarjassa pärjääminen vaatii autolta jo todella paljon. Autot kehittyvät koko ajan lisää ja taso MM-sarjassa nousee vain vuosi vuodelta kovenmaksi. EM-sarjassa on ”vanhoja” MM-sarjan autoja, joten sielläkin täytyy nykyään olla jo kova laite pärjätäkseen. Puhumattakaan tiimeistä, nekin myös kehittyvät ja hankkivat tietotaitoa lisää koko ajan.

Hyödynsit simulaattoria kerätäksesi tietoa EM-ratojen osalta, kuinka tärkeäksi koet, että kuljettajalla on mahdollisuus simulaattorin käyttöön ?

– Kyllä koen että siitä on hyötyä. Siinä saa paremmin hahmoteltua uudella radalla ajamista ajolinjojen osalta. Eikä tule heti monen tuhannen euron vahinkoa jos vähä lipsahtaa! Toki radat eivät ole ikinä täydellisiä kopioita oikeasta radasta mutta ovat silti varteenotettavia ja hyviä, sekä menevät eteenpäin koko ajan. Koen että on helpompi lähteä uudelle radalle kun ensin on vähä ajanut simulaattoria.

Kuinka tasokkaana ja hyvänä sarjana pidät kotimaista Rallicrossin-SM-sarjaa’?

– Kotimainen Rallicross-SM-sarja on mielestäni kehittynyt paljon siitä mitä se oli kun minä aloitin tuolloin 2008. Kyllä se on mennyt pelkästään positiivisempaan suuntaa. Nyt vielä kun saatiin sinne jotakin uutta mukaan kuten Jussi Pinomäen luotsaama RX Academy, se on todella hienoa.

Millaisia ominaisuuksia nuorelta, sarjaan tähtäävältä kuljettajalta vaaditaan ?

– Kyllä uskon että suurinta roolia kilpailu viikonlopuissa näyttelee mentaalinen vahvuus kuten muussakin urheilussa. Itse olen panostanu tähän talven aikana paljon, kuten myös kisa viikonlopuissa. Hyvä yleiskunto riittää varmasti kisassa. Nykyisellä ajokaaviolla tarvitaan myös hieman järkeä ajamiseen, koska sarjapisteitä jaetaan muustakin kuin finaalista.

Olisiko kiinnostunut kiertää ranskalaista Andros Trophy-jääratasarjaa talvitauolla, ajorytmisi säilyttämiseksi ?

– KYLLÄ TODELLAKIN! Olen nuoresta asti ollut kiinnostunut Ranskan Jäärata-sarjasta. Se on ollut minun haaveeni jo vuosia ja toivottavasti se jonain talvena olisi mahdollista päästä sinne mukaan ajamaan.

Ota Jussi-Petteri Leppihalme seurantaan myös Twitterissä, Facebookissa ja Instagramissa.

Mobiili tuotteille!